Wywiad w Porozmawiajmy.TV – Czy Słowianie naprawdę byli niepiśmienni?

Witam,

Wczoraj w Porozmawiajmy.TV ukazał się materiał nagrany kilka dni temu w Krakowie przez Aleksandra Berdowicza. Myślą przewodnią materiału jest zagadnienie, czy Słowianie naprawdę byli niepiśmienni, jednak wielokrotnie schodzimy z głównego tematu na wątki poboczne dotyczące naszej zawiłej historii. Zapraszam do obejrzenia:

Na stronie Porozmawiajmy.TV wywiad obejrzało 3500 osób w 24h od publikacji:

http://porozmawiajmy.tv/czy-slowianie-naprawde-byli-niepismienni-kamil-dudkowski/

 

Sprostowania:

  1. Mieszko II w 1025 miał 35 lat (więc nie był nastolatkiem, co zasugerowałem)
  2. W 1772 nie istniał Watykan, ale istniało Państwo Kościelne zarządzane przez papieża, co jest protoplastą Watykanu.
  3. Litera głagolicowa Ⱁ (On), nie wygląda jak kółko, ale litera Ⱉ (Od) – też czyta się O już jest kółkiem. Po prostu zapomniałem o niej wspomnieć i wyszło trochę bez sensu :).

 

Podobało się?

Wyślij chociaż 5PLN. To tyle co: kawa, piwo albo dwie wyborcze, a 10 razy mniej niż kablówka, która NIGDY nie powie Ci tego, co tu znalazłeś nieodpłatnie.

Kliknij, by rozwinąć więcej info o Flash-Cash.org

Info językowe
Info historyczne
Sposób opisania
Summary

25 thoughts on “Wywiad w Porozmawiajmy.TV – Czy Słowianie naprawdę byli niepiśmienni?

  1. Jakby chcieli to mogliby zaktualizować, bo wielu krytyków będzie wyjątkowo podważać cały wywiad tylko i wyłącznie ze względu na tą mapę.

     
  2. W sumie jedna ciekawa rzecz której nigdy nie zwróciłem uwagi… chociaż to że czyimi interesami się kierowali carowie, to wszystko jest jasne.

    Ale właśnie nazwisko Romanov, chyba wyjaśnia kim oni byli Piotr I Romanov czyli Piotr I Rzymianin?

     
  3. Bardzo fajny materiał.

    Z tym ryciem – wyryto – koryto. Wiadomo co pierwsze przychodzi na myśl słysząc koryto ale drugie to jest związane z rzeką, wyryte przez rzekę. Rynna – też rzecz którą płynie woda.

    I tak właśnie pomyślałem sobie nad nazwą rzeki Ren czy może ona mieć właśnie coś wspólnego z rynną lub korytem ?

    Co o tym sądzicie?

     
    • Nie może, ale ma. To jest czysto słowiańska nazwa, która także występuje w Polsce. W Polsce mamy rzekę Rynię k.Warszawy, ta wersja to żeńska odmiana, ale Ryń jest w j. polskim zrozumiałym i dopuszczalnym wariantem. Mamy także jezioro Ryńskie obok miasta Ryn /niem.Rhein/ na Mazurach. W obu wypadkach rdzeniem jest ryn-rynna, czyli koryto niosące wodę. Wiele z dopływów Renu ma również słowiańskie nazwy.

       
  4. Super ,bez zajekniecia walisz prosto z mostu.
    Co do tej orki ,widac ,ze nie udalo mi sie Ciebie nawrocic…he…he.

     
  5. Kilka uwag. Oto pierwsza:

    Od około 5 min mylone są pojęcia “słowo” i “rdzeń”, np.

    RyC’/T’
    Ryj
    RyK
    RyC”+eNie
    Ryj+o/o”/u/vWKa

    TO NIE JEST TO SAMO SŁOWO!!! TO NIEPRAWDA!!! WSZYSTKIE TE SŁOWA ZOSTAŁY STWORZONE W OPARCIU O TEN SAM RDZEŃ, A TO NIE JEST TO SAMO!!!

    Idąc nawet dalej, to pytanie jest no to jaki to jest ten rdzeń?

    Czy jest to już :

    R

    czy dopiero

    RyT/C?

    Ryj wskazuje raczej na ten pierwszy przypadek, bo dźwięk zapisywany znakiem graficznym “y”, jak i dźwięk zapisywany jako “j” lub “i”TO JEST W SUMIE TEN SAM DŻWIĘK!!! No może nie do końca, ale jeśli porównamy podobieństwa między “y”, “j”, “i”… a “T” lub “K”… itd… no to co jest bardziej podobne?

    Nie można tłumaczyć się skrótem myślowym itd patrz “Polacy” = Słowianie, “Polska” = Słowiańszczyzna… bo to NIE PRAWDA!!!

    Brak dbałości o prawdę, prowadzi do nieprawdy… Mylę się?

     
  6. 5.30

    Za+RyC’/T’
    RaNa

    R – jako RyT
    N – jako NoS+iC’/T’

    Hm… hyba nie bardzo bo a co z np: Rój i Roić?

    Ro/o”/u/vj/i
    Ro/o”/u/vi/jC’/T’

    czy to też oznacza RyC’/T’?!!

    A samo NoSiC’/T’ lub NieS’C’/T, czy to nie jest np. od Nie+SieDzieC’/T’ patrz:

    N(aeio/o”/u/vy)+SiT/C

    lub

    N+oS+iT

    lub

    NeST… Przypominam GNeZDo, (G)NeST… a wtedy NieS’C’/T’ powstałoby od G+NeST… czyli:

    W GNieZDzie NieSie Sie” NioSKa GNioTa”C/T GNiaZDo…

    Dodatkowo ja myślę, że “N” oznacza zwyczajnie “Nie” – jako przeczenie, a nie NoS+iC’/T’ lub No+SiC’/T’ lub Nie+S’C’/T, jako trzy (a pewno i więcej) różne słowa!!!

     
  7. RuNa

    ale jest też przecież i leśne

    RuNo

    pewno od RyC’/T’ia w nim dzikim Ryjem dzika… :-)

    Jaka jest różnica między RaNa na np. ręce a RuNa” (jako Wy+RyTyM znakiem), a RuNeM leśnym? Czy Runa i RuNo“Nos”oNe”… jak i przez kogo? Przez np. kamień, drzewo, drewno, ziemię itp.?

    A ja bym wywiódł znaczenie słowa

    RaNa

    jako

    R = R(aeio/o”/u/vy) – (Ra – światło, zdrowie, życie itp.)
    N = N(aeio/o”/u/vy)(aeio/o”/u/vy)Nie

    czyli:

    (Z)Ra+Nie(Nie)

    czyli BRAK ŚWIATŁA, ŻYCIA, ZDROWIA, a nie RyC/Tia NoS”eNie!!!

     
  8. 8.00

    oRaC’/T’

    (L/L”/W)o+R(aeio/o”/u/vy)C/T (jak podpowiadają niektórzy)

    (L/L”/W)+oR(aeio/o”/u/vy)C/T

    (L/L”/W)+oRK(a)…

    …..

    “Ja wyprowadziełem”… już nie że “zostałem zainspirowany” patrz:

    http://wspanialarzeczpospolita.pl/2015/02/04/niepismienni-slowianie/

    Nie czepiam się dla czepiania, ale Wy+RyTe, Wy+RyC’/T’… itd to nie są “polskie” słowa… a SŁOWIAŃSKIE!!!

    Podobnie jest ze SK+RoBaC’/T’… itp. czyli TO TEŻ NIE JEST “POLSKIE SŁOWO”… A SŁOWIAŃSKIE!!! :-(

    Tyle tylko, że… pomyślcie… czy napewno SKROBAĆ i WYRYĆ itp. pochodzą od RyC’/T’?


    R
    RyT
    RyC’/T’
    Wy+RyC’/T’

    SK+RoBaC’/T’
    SK+RoBiC’/T’

    Na mój rozum, to coś tu jest nie tak… bo wygląda, że SKRoBaC’/T pochodzi np. od… RoBiC’/T” a nie od RyC’/T’!!!

    Dodatkowo mamy takie słowa jak:

    RySa
    RySo+WaC’/T’

    Niby podobne…ale czy one pochodzą od RyC’/T’ czy od RySa?..

    Myślę, że trochę za dużo tu uproszczania i naginania wyników do jakiegoś z góry ustalonego poglądu, że wszystkie te słowa to jedno i to samo!!! Wg mnie to nieprawda.

    SKRoBaC’/T’ to RyC’/T’ ale… płytko, a kierunek SKRoBaNia, czy RySoWaNia jest bez znaczenia wg mnie. Istotne jest czy zagłębienie jest głębokie, czy płytkie nic więcej…

    GRaBiC’/T’ nie jest tą samą czynnością, co SKRoBaC’/T’, bo chodzi znów o wielkość tego co te słowa określają, i tak:

    Nie można GRaBiC’/T’ “od siebie” i na boki… patrz” Każde grabie grabią do siebie… natomiast ze SKRoBaNieM i RySoWaNiem jest już inaczej, bo można robić to w dowolnym kierunku!!!

    Uważam, że wywiedzenie SKRoBaC’/T’ od Go/o”/u/vRa jest niewłaściwe!!!

    GRaBiC’/T’, w porządku bo GRaBieNiem RoBi Się Go/o”/u/vRKi, ale nie na to związki ze SKRoBaNieM, czy RyC/TieM… bo ISTOTĄ RyC/Tia czy RySoWaNia, jest POZOSTAWIENIE PŁYTKIEGO RyTu lub TYLKO WIDOCZNEJ KReSKi, np. zwęglonym patykiem po twarzy… co innego tzw. scaryfication… prawda? Było już o tym, no nie?

    en.wikipedia.org/wiki/Scarification

    Co do greckiego GRaPHo (pisać), wg mnie to jest nie od GRaBiC’/T’ a od SKRoBaC’/T’… bo nikt nie pisze po to by RoBiC’/T’ GRoBy (Go/o”/u/vRKi)… tylko KRESKI, czyli co najwyżej płytkie rowki…

    Uf…

    Na koniec to zalogowałem się tu specjalnie teraz jako “skribha”… żeby było jasne, o co mi chodzi… bo to trochę ze mną związane jest… ale ten komentarz utknął w moderacji, jak pewno z 1000 innych, dlatego puszczam go ponownie… pod “normalnym” awatarem… :-)

     
  9. 19.40

    HeLLaDa, jako GReCja… czyli Płaski… albo Górzysty Kraj… czyli no i co pan na to, panie Orlicki?!! :-)… hahaha

    Tyle tylko, ze niestety… G przeszło H … tyle tylko… że tzw. grecy nie wymawiali dźwięku “H”, tylko Ellade… więc to wywiedzenie znaczenia Hellady/Grecji skrzeczy… bo to tzw. Rzymianie pierwsi nadali nazwę Graecia swojej nowej prowincji… także… ktoś tu musi poskrobać głębiej…

    en.wikipedia.org/wiki/Magna_Graecia
    Magna Graecia (/ˌmæɡnə ˈɡriːsiə, ˈɡriːʃə/, US /ˌmæɡnə ˈɡreɪʃⁱə/; Latin meaning “Great Greece”, Greek: Μεγάλη Ἑλλάς, Megálē Hellás) is the name of the coastal areas of Southern Italy on the Tarentine Gulf that were extensively populated by Greek settlers; particularly the Achaean settlements of Croton, and Sybaris, and to the north, the settlements of Cumae and Neapolis.[1] The settlers who began arriving in the 8th century BC brought with them their Hellenic civilization, which was to leave a lasting imprint in Italy, such as in the culture of ancient Rome, in which the Roman poet Ovid in his poem Fasti referred to the south of Italy as the land of greater Greece.
    (…)

    en.wiktionary.org/wiki/Graecia
    Latin
    Pronunciation
    (Classical) IPA(key): /ˈɡrae̯.ki.a/

    Proper noun
    Graecia f ‎(genitive Graeciae); first declension

    Greece, ie. the country of the Greeks

    en.wikipedia.org/wiki/Name_of_Greece
    The name of Greece differs in Greece in comparison with the names used for the country in other languages and cultures, just like the names of the Greeks. The Greeks call the country Hellas or Ellada (Greek: Ελλάς, Ελλάδα; in polytonic: Ἑλλάς, Ἑλλάδα) and its official name is Hellenic Republic. In English, however, the country is usually called Greece, which comes from Latin Graecia (as used by the Romans) and literally means ‘the land of the Greeks’.

    Origin
    See also: List of ancient Greek tribes and Greeks § Greeks (Γραικοί)
    The English name Greece and the similar adaptations in other languages derive from the Latin name Graecia (Greek: Γραικία), literally meaning ‘the land of the Greeks’, which was used by the Romans to denote the area of modern day Greece. Similarly, the Latin name of the nation was Graeci, from which the English name Greeks originates. These names in turn trace their origin from Graecus, the Latin adaptation of the Greek name Γραικός (pl. Γραικοί), which means ‘Greek’ but its etymology remains uncertain. It is unclear why the Romans called the country Graecia and its people Graeci. In Arabic “الإغريق” or “alegreek” is the name of the old Greeks, while the Greeks called their land Hellas and themselves Hellenes, and several speculations have been made. William Smith notes in the Dictionary of Greek and Roman Geography that foreigners frequently refer to people by a different name (an exonym) from their native one (endonym).[1]

    Aristotle was the first to use the name Graeci (Γραικοί) in Meteorology, saying that the area about Dodona and Achelous was inhabited by the Selli and a people formerly called Graeci, but at his time Hellenes.[2] From this statement of Aristotle it is asserted that the name of Graeci was at one period widely spread in Epirus and the western coast of Greece in general, hence it became the one by which the Hellenes were known to the Italic peoples on the opposite side of the Ionian Sea.[1] According to Hesiod, in his work Catalogue of Women, Graecus was the son of Pandora and Zeus; he gave his name to the people who followed the Hellenic customs, while his brother Latinus gave his name to the Latins;[3] similarly the eponymous Hellen is supposed to have given his name to the Greeks/Hellenes. In Ethnica, Stephanus of Byzantium also states that from Graecus, the son of Thessalus, the Hellenes derived the name of Graeci.[4][5]

    The name “Yūnān” (Persian: یونان), came through Old Persian, during the era of the Achaemenid Persian Empire (550-333 BC). Derived from the Old Persian designation “Yauna” for the Ionian Greeks (Ancient Greek: Ἰάονες,iāones), who inhabited the western coast of Asia Minor[6][7] and were the first Greeks the Persian came in contact with. The term was eventually applied to all the Greeks.[8] Today, the word Yūnān can be found in Persian, Turkish, Azeri, Uzbek, Kurdish, Armenian (as Yūnānistan “land of Yūnān”; -istan “land” in Persian), Arabic, Hebrew, Aramaic, Indian (Hindi), Laz, Pashto, Urdu, Indonesian, Malay.

    The eastern part of the Roman Empire which was predominantly Greek-speaking, gave rise to the name Ῥωμανία (Rhomania or Romania); in fact, starting from a point in late antiquity and for a long period, Greeks called themselves Ῥωμαῖοι (sg. Ῥωμαῖος), i.e. Romans; these or related terms are in fact still used sometimes in Modern Greek: e.g. Ρωμιός (from Ῥωμαῖος), Ρωμιοσύνη. While there was tension with Western Europe regarding the romanness of the eastern part of the Empire[9] – something exemplified, starting with Hieronymus Wolf and after it had ceased to exist, in calling it the Byzantine Empire – which, unlike its western twin, survived till the 15th century CE, people to the East of the Empire, e.g. Persians and later Turks, used and sometimes still use Rhomania or Rome derived terms, e.g. Rûm, to refer to the land or to the people.
    (…)

    en.wikipedia.org/wiki/Greeks#Greeks_.28.CE.93.CF.81.CE.B1.CE.B9.CE.BA.CE.BF.CE.AF.29

    Dodatkowo należy pamiętać o moim ulubionym tzw. rough breatking… gdzie dźwięk tzw. PIE “S”… przeszedł w nieme tzw. greckie/mykeńskie/ahajskie… “H”…

    Coś co nie jest wymawiane, nie jest słyszane… więc nie może przejść w coś innego… inaczej… jak na papierze, a ten wszystko przyjmie, bo jest cierpliwy!!! :-)

     
    • Nieptrzebnie sie w to literkowe sudoku bawisz.
      Helada to Grecia . Chyba chciales napisac ,ze dzisiejsi tzw: grecy nie wymawiaja H.

      Hala w rozumieniu botanicznym to zbiorowisko trawiaste charakterystyczne dla obszaru Alp i gór Europy Środkowej.

      Hale to a l p y ,czyli g r c z k i , h r c z k i jak gorole godajom !!! :-)

       
      • Niepotrzebnie wg ciebie.

        Co do reszty jak widać, z tego co napisałem… mało zrozumiałeś… ale więcej tłumaczyć już mi nie chce się i zostaje jak jest.

         
          • Hellada to Płaski Kraj wg. Oricki, a nie żadna tam hala!!! Ależ ty mulisz nerę! :-( Jeszcze nie zkumałeś o co mi chodzi? Męczysz i męczysz. Ty masz naprawde coś nie tak z tymi górami, a właściwie to z “Czeskimi Tatrami”… :-) Odpuszczam sobie dalsze tłumaczenia, bo i tak nic do ciebie nie dotrze, panie Hawranek… Zajmij się lepiej jakimiś knedlami, to proste i smaczne (podobno) jednocześnie… :-(

             
          • 1. helios – słońce widzimy od horyzontu do góry
            2. hel znajduje się głównie w atmosferze, czyli u góry
            3. Helena = blask księżyca (córka stworzona przez heliosa?) – u góry
            4. hele – blask; zza góry, czy głowy, ale raczej nie z dołu
            5. hell – ognie piekielne – piekące od słońca
            6. hel (inna płaszczyzna) na mapie Polski jest u góry, choć podobno u dołu; chyba, że to kierunek ze starego świata
            Hellada to Chorwacja, czy inny Górląd.

             
    • 40.40

      “Niemcy nie byli w tamtym czasie w Polsce, bo byli tam Słowianie, co potwierdzają badania haplogrup, że Słowianie są dan Wisła, co najmniej od 10.000 lat… i każdy to sobie może wygooglować”…

      No proszę!!! A ja mówię, że to jest NIE PRAWDA!!! Były przeprowadzane badania genetyczne mDNA (matczyne) zdaje się Bydgoszcz to robił i tam twierdzi się, że Nasi Przodkowie żyli na ziemiach nad Wisłą, dawniej Wandalą, od około 5500 lat…

      Jeśli ktoś ma inne potwierdzone informacje, proszę podać tu ich źródła, jak i cytaty z nich. Phoenix, Ty to masz więc daj tu te namiary, bardzo Cię proszę! Byłoby to wspaniale, gdyby to była prawda…

      Uważam, że głoszenia takich wiadomości, jest tak samo wiarygodne, jak nazywanie Słowian zamiennie “Polakami”!!! Proszę o dowody!!!

      Dla zainteresowanych proszę sobie wejść, na stronę, która proponuje wywodzenie R1a (jakiegoś tam) na Kujawach z kultury janisławickiej już od 6500 lat temu… tyle tylko… że są to tylko poszlaki, bo żadnego zbadanego DNA z tej kultury NIE MA!!! :-(

      http://www.tropie.tarnow.opoka.org.pl/polacy.htm

      Także proszę o powagę… i nie powielanie niesprawdzonych informacji!!!

      …..

      A co do W i B

      WoJ
      BoJ

      A i widzę że występowanie obu rodzajów dźwięków tzw. satem/ catem/ centum/ kentum/ hentum… w j. słowiańskim, już sobie wbiłeś w głowę i zrozumiałeś o co w tym biega. I super! :-)

       

  10. Pytanie z innej beczki.

    “Litera głagolicowa Ⱁ (On), nie wygląda jak kółko, ale litera Ⱉ (Od) – też czyta się O już jest kółkiem. Po prostu zapomniałem o niej wspomnieć i wyszło trochę bez sensu :).”

    Jak to zrobić, żeby wyświetlały mi się litery, a nie znaczki jak wyżej?
    Używam mozilli.

     
  11. No a powiedz mi skąd ci się wzięło, że w Biblii nie ma góry Synaj, nawet sobie otworzyłam, żeby się upewnić. Góra Synaj i góra Horeb to jedna i ta sama góra, a “Synaj” występuje w Biblii częściej niż “Horeb”, więc zdziwiona jestem, że tak to ująłeś. Nie zdziwiłabym się gdybyś powiedział, że to jedna i ta sama góra, nie zdziwiłabym się gdybyś powiedział, że na półwyspie Synaj nie ma góry Synaj, bo góra Synaj jest w Arabii, ale że w Biblii nie ma góry Synaj to już poleciałeś. Dać ci jakieś wersety czy sam sobie znajdziesz?

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>